Har du nogensinde tænkt på hvilke sociale købemotiver der kunne ligge bag købet af dine varer/ydelser? Om dine kunder køber dine varer fordi at det giver dem en følelse af at de er med på moden, eller om de køber dem for at skille sig ud af mængden? Eller måske køber de dine varer, fordi at det du sælger er rigtig dyrt, og dine kunder gerne vil virke som nogle der har pengepungen i orden.
Et socialt købemotiv, er et motiv hvor målet er at køberen udsender nogle bestemte signaler, til andre mennesker, ved købet af varen.
Der findes 4 sociale købemotiver.
· Band-waggon effekten
· Snob-effekten
· Veblen-effekten
· Thrifty effekten
Band waggon effekten (at købe som de andre)
Band waggon effekten handler kort sagt om at købe de samme produkter, som de andre. Det kan for eksempel være hvis en stor del af dine venner er begyndt at gå med tøjmærket Carhatt, og du derfor går ud og køber en Carhatt trøje. I dette eksempel er købemotivet styret af band waggon effekten, fordi at du køber varen, på grund af at de andre også gør det.
Snob-effekten (at købe anderledes)
Snob effekten er stort set det modsatte af band waggon effekten. Når man handler efter band waggon motivet, køber man de samme vare som de andre. Men når man derimod handler efter snob motivet, så handler man ud fra det formål, at skille sig ud fra mængden. Altså man køber vare som der ikke er så mange andre der har, f.eks. hvis alle ens venner går med Carhatt, så dukker du op næste dag med en Wood Wood trøje, fordi at du gerne vil signalere at du at du ikke er som de andre.
Veblen effekten (at købe de dyre vare)
Veblen motivet går ud på at man gerne vil købe de dyre vare, fordi at man gerne vil signalere at ens økonomi er i top. For nogle mennesker giver det stolthed at kom gående med et par dyre Ray-Ban solbriller. Her handler man altså med det formål at man gerne vil virke til at have mange penge.
Thrifty effekten (at købe til en lav pris)
Det sjove ved Thrifty effekten er at den faktisk gør sig gældende både ved dyre, og billige mærker. Thrifty effekten er når man har gjort et godt køb, og man beretter det til andre. Det kan f.eks. være hvis man har købt et par Ray-Ban solbriller, til halvpris.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar